بیمه مسئولیت مهندسین ناظر و طراح و محاسب

جامعه ی مهندسین عزیز کشور یکی از گروه های همیشه زحمتکش هستند. عمدتا تمامی این دوستان با خطرات زیادی روبرو هستند که باید در قبال این خطرات باید ایمن باشند. بیمه های مسئولیت مهندسین ناظر و طراح و محاسب ساختمان پوشش دهنده مسئولیت های این عزیزان در قبال اتفاقات هستند.

مسئولیت ناظر

موضوع بیمه نامه بیمه مسئولیت مهندس ناظر ، طراح و محاسب

بیمه مسئولیت مهندسین ناظر ، طراح و محاسب طبق تعریف بیمه ای آن یعنی:

عبارت است از بیمه مسئولیت حرفه ای بیمه گزار در قبال مالک ، اشخاص ثالث و کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی، بدین معنی که در نتیجه اهمال و قصور در اجرا و انجام وظایف قانونی بیمه گزار خسارت مالی و جانی به مالک و اشخاص ثالث در زمان اعتبار بیمه نامه وارد آید و بیمه گزار قانونا مسئول جبران آن شناخته شود، بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گزار و طبق رای مراجع قضایی، نسبت به جبران خسارت وارده حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در شرایط خصوصی این بیمه نامه اقدام می نماید.

کاربرد بیمه مسئولیت مهندس ناظر ،طراح و محاسب

بیمه مسئولیت مهندسین ناظر در بیشتر عملیات های ساختمان به هر نحوی مورد نیاز است . از روز آغاز شروع کار ساختمان هرگونه اتفاقی احتمال رخ دادن وجود دارد. پس باید بیمه ای برای پوشش این مسئولیت ها وجود داشته باشد. دقت کنید که این بیمه مسئولیت قرار نیست خسارت های جانی که برای مهندس ناظراتفاق بیفتد را پوشش بدهد بلکه اتفاقی که برای یک فرد در ساختمان اتفاق می افتد و من مهندس ناظر مسئول شناخته می شوم ،این مسئولیت من پوشش داده می شود.

بیمه مسئولیت مهندسین ناظر ، طراح و ناظر و… با تمام ابعاد یک ساختمان سر و کار دارد و بعضی از اتفاقات ممکن است بعد از چندین سال اتفاق بیفتد و آن وقت است که باز هم این بیمه نامه هست که کاربرد دارد.

مسئولیت چه مهندس هایی در بیمه مسئولیت مهندسین پوشش دارد

این بیمه نامه صرفا برای مهندسین ناظر تهیه و تخصیص نشده. در این بیمه نامه مسئولیت مهندسین ناظر ، مهندسین محاسب ، مهندسین طراح ، بازرس فنی ساختمان ، مشاور ، ژئوتکنیک نیز پوشش داده شده است که این تعداد حوزه مهندسین باعث شده این بیمه نامه برای تعداد بیشتری از مهندسین کاربرد داشته باشد.

آیا بیمه مسئولیت مهندسین پروژه های قبلی  را پوشش می دهد

در پاسخ باید گفت بله در متن شرایط این بیمه نامه صراحتا به این موضوع اشاره شده است که ” تعهد بیمه گر منوط به حوادثی است که در محل مورد بیمه و مطابق با موضوع بیمه نامه در زمان اعتبار این بیمه نامه واقع شود و برای کارهای گذشته بیمه گزار نیز چنانچه حادثه ای در زمان اعتبار این بیمه نامه واقع شود و برای کارهای گذشته بیمه گزار نیز چنانچه حادثه ای در زمان اعتبار این بیمه نامه به وقوع بپیوندد ، خسارت تحت پوشش این بیمه نامه می باشد. قابل توضیح است بررسی خسارات احتمالی منوط به ارائه مدارک و مستندات توسط بیمه گزار می باشد.”

محل مورد بیمه در بیمه مهندسین

کلیه اماکنی که توسط مراجع ذیصلاح بر اساس تخصص حرفه ای بیمه گزار به وی ابلاغ گردیده است.

پوشش های بیمه مهندس ناظر

البته باید  اشاره کنیم که صرفا این بیمه برای مهدسین ناظر طراحی نشده و همانطور که در بالا اشاره کردیم بیمه مسئولیت مهندسین حرفه ای مخاطبین دیگری نیز دارد. در این بیمه نامه هزینه های پزشکی ، میزان دیه فوت و نقص عضو و همچنین تعهد خسارات مالی نیز پوشش داده می شود و این بیمه نامه یک بیمه نامه خوب برای پوشش مسئولیت های یک مهندس می باشد.

 

پوشش های تکمیلی بیمه مهندس حرفه ای

در بیمه مهندسین ناظر و محاسب و طراح و… یکسری پوشش ها وجود دارد که باعث کاملتر شدن جوانب این بیمه نامه می شود که در زیر بطور کامل درباره آن توضیح خواهیم داد.

کلوز 01 – تعدد دیات

این پوشش یکی از مهترین پوشش ها در بیمه مسئولیت می باشد. در بعضی از خسارت ها و اتفاقات ممکن است یک فرد فوت کند در اینجا شرکت بیمه یک دیه به وراث فرد پرداخت می کند اما ممکن است آن فرد زنده بماند اما بخواهد از دو دیه استفاده کند! شاید تعجب برانگیز باشد اما این نوع خسارات وجود دارند بعنوان مثال دو چشم یک دیه و فک نیر یک دیه دارد. در این حالت شرکت بیمه بیشتر از یک خسارت پرداخت نمی کند مگر اینکه کلوز تعدد دیات خریداری شده باشد که تا سقف دیه خریداری شده خسارت را پرداخت می کند.

کلوز 09 – جبران هزینه اعتراض به نظر کارشناس یا هیات کارشناسی

هنگامی که یک خسارت اتفاقی می افتد به هر دلیلی ممکن است خسارت توسط مراجع ذیصلاح بررسی شود تا در خسارت مقصر یا مقصرین و میزان درصد قصور هر یک مشخص شود . در اینجا ممکن است بیمه گزار نسبت به هر یک از مواردی که توسط این مراجع مشخص می شود اعتراض داشته باشد. با خرید این پوشش هزینه های اعتراض را شرکت بیمه پرداخت می نماید. برای این پوشش باید یک میزان سرمایه مشخص شود بعنوان مثال تا 40 میلیون تومان هزینه اعتراض بعهده شرکت بیمه باشد.

کلوز 13 – پوشش بيمه اي مابه التفاوت افزايش ديه هر سال علاوه بر ميزان تعهدات خريداري شده در بيمه نامه حداکثر تا یک یا دو یا سه سال

این پوشش یکی از پوشش های ارزان قیمت اما کاربردی در بیمه مسئولیت مهندسین ناظر می باشد. ابن کلوز را با توضیح مثال برای شما روشن می کنیم. بیمه نامه ای در امسال خریداری می شود که دیه ماه عادی 900 میلیون تومان و دیه ماه حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان می باشد. خسارت ممکن است 20 اسفند انسال اتفاق بیفتد و یک ماه بعد در سال جدید خسارت را شرکت ببمه پرداخت می کند. اینجا با خرید این کلوز تا یک سال با دیه 1403 خسارت پرداخت می شود. به همین ترتیب اگر خسارت به هر دلیلی به دو سال یا سه سال بعد از خسارت کشیده شود و آن فرد بر اساس دیه آن سال بخواهد پرداخت شود با خرید این کلوز تا دو سال یا سه سال، با دیه آن سال پرداخت می شود.

رشته های مهندسان در بیمه حرفه ای مهندسین

در این بیمه نامه مسئولیت حرفه ای مهندسین عزیز و محترم ما دارای رشته های مختلفی هستند. رشته های عمران ، برق، معماری، تاسیسات، شهرسازی، نقشه برداری، مکانیک، گاز، و آتشنشان می باشد.

تخفیفات بیمه مسئولیت مهندسین

در بیمه مسئولیت مهندسین ناظر و… دو نوع تخفیف را می توان لحاظ نمود:

تخفیف عدم خسارت در هنگام تمدید بیمه نامه، که بابت سال اول عدم خسارت 10 درصد و بابت سالهای دوم به بعد 20 درصد تخفیف مشمول حال مهندسین عزیز ومحترم می شود.

تخفیف دیگر تخفیف بابت پرداخت نقدی بیمه نامه می باشد. در پرداخت قسطی نیز می توانید 30 درصد مبلغ را پیش پرداخت نمایید و مابقی را در 4 قسط تسویه کنید.

برخی سوالات بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین

در بیمه ای مهندس ناظر هستم و در آن کار از کارگر اتباع استفاده می شود آیا در صورت حادثه من مقصر هستم

بله، در بیمه مسئولیت مهندس ناظر در یک ساختمان ممکن است توسط مراجع قضایی و یا شرکت بیمه گر مهندس ناظر مقصر درصدی از خسارت مهندس ناظر باشد. حال اگر این کارگر جزو اتباع باشد باز در جریان خسارت تفاوتی ایجاد نمی کند و از محل این بیمه نامه خسارت به زیاندیده پرداخت می شود.

به کارفرما ساختمان گفتم کلوز مهندس ناظر را در بیمه نامه اش بزند اما می گوید این کلوز حذف شده، آیا صحیح است

بله در اردیبهشت ماه 1400 در راستای یکپارچه سازی کلوزهای بیمه مسئولیت توسط بیمه مرکزی این کلوز حذف گردید.البته این کلوز به کامل بودن بیمه مسئولیت مهندس ناظر نبود و در حال حاضر بیمه مهندس ناظر یک بیمه نامه کامل جهت پوشش دهی مسئولیت های مهندس ناظر می باشد.

آیا در این بیمه ی مهندسین خود من هم تحت پوشش خسارات می باشم

خیر ، در این بیمه نامه خود مهندس عزیز تحت پوشش نمی باشد و اتفاقاتی که برای سایرین رخ می دهد و مهندس مقصر شناخته شود این بیمه نامه کاربرد دارد. مهندسین جهت پوشش حوادثی که برای خودش اتفاق می افتد باید بیمه حوادث خریداری نماید و یکی از مواردی که در بیمه نامه بسیار عالی می باشد این نکته است که صرفا برای حوادث در حین کار نمی باشد و در حوادث غیر کاری در طول روز نیز این بیمه نامه قابل استفاده می باشد.

فرانشیر بیمه مهندسین چقدر می باشد

باید عرض کنیم که هزینه های پزشکی و خسارات جانی شامل فوت و نقص عضو هیچگونه فرانشیزی ندارد و خسارت آن کامل پرداخت می شود. اما برای خسارات مالی که مهندس مقصر شناخته شود 10 درصد فرانشیز از مبلغ خسارت کسر می گردد.

میزان هزینه پزشکی در بیمه نامه حرفه ای مهندس چقدر می باشد

میزان هزینه پزشکی در این بیمه نامه تا سقف 90 میلیون تومان تعیین می گردد که میزان مناسب و خوبی جهت پوشش خسارات احتمالی می باشد.

خرید بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین

در این نوشته سعی کردیم تمامی مواردی که در مورد بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین کاربرد دارد را بررسی کنیم. حال جهت استعلام قیمت و خرید بیمه مهندسین ناظر کافیست به لینک زیر بروید تا از میزان این حق بیمه مطلع شوید.

استعلام و خرید بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین

جهت دریافت مشاوره تخصصی و رایگان از کارشناسان مجرب بیمه پلاس می توانید فرم زیر را تکمیل نمایید و یا از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
02186024642