موارد فسخ بیمه بدنه

موارد فسخ بیمه بدنه از طرف بیمه‌گر (شرکت بیمه)

 

در مواردی شرکت بیمه‌گر می‌تواند بیمه بدنه را فسخ کند، در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

 

در صورتی که فرد حق‌بیمه را به موقع نپردازد. (در صورت پرداخت قسطی)

در صورت تشدید خطر مگر آن‌ که توافق خاصی بین طرفین صورت گرفته باشد.

در صورتی که بیمه‌گذار سهواً یا عمداً از اظهار اطلاعات خودداری یا اظهارات خلاف واقع نماید و مطالب اعلام نشده یا خلاف واقع در ارزیابی خطر مؤثر باشد.

 

موارد فسخ بیمه بدنه از طرف بیمه‌‌گذار (مشتری)

 

در مواردی نیز فرد ‌بیمه‌گذار می‌تواند بیمه بدنه را فسخ کند، که شامل موارد زیر می‌باشد:

 

در صورتی که خطر موضوع بیمه کاهش یابد و شرکت بیمه حاضر به تخفیف در حق‌بیمه نشود.

در صورتی که فعالیت شرکت بیمه به هر دلیل متوقف شود.

 

در صورتی که شرکت بیمه بنا به دلایل دیگری متقاضی فسخ بیمه‌نامه باشد، لازم است تا حق‌بیمه مدت اعتبار بیمه‌نامه را محاسبه کند و باقیمانده حق‌بیمه را به فرد پرداخت کند.

 

فسخ خود به خود قرارداد بیمه‌ بدنه

 

در صورتی که خودرو به دلیل وقوع حادثه‌‌‌ای که جزو محدوده پوشش‌ دهی بیمه بدنه نیست از بین برود، بیمه‌نامه خود به خود فسخ می‌شود.

نحوه فسخ بیمه بدنه و برگشت ‌حق‌بیمه

 

در صورتی که بیمه‌گذار یا ‌بیمه‌گر بخواهند ‌بیمه‌نامه را فسخ کنند باید به طور کتبی و رسمی به طرف مقابل اطلاع دهند. بعد از اعلام رسمی فسخ به طرف مقابل، بیمه بدنه همچنان تا ده روز اعتبار دارد. پس از فسخ بیمه بدنه از سمت بیمه‌گر یا ‌بیمه‌گذار یا به خودی خود، ارزش بیمه بدنه تا تاریخ سررسید که در قانون به‌اصطلاح حق‌بیمه مدت اعتبار بیمه نامیده می‌شود، به صورت روز شمار حساب می‌شود و باقیمانده به ‌بیمه‌گذار بازگردانده می‌شود. (به جزمواردی که در قسمت فسخ قرارداد از جانب بیمه‌گر و بیمه‌گذار به آنها اشاره شد)

 

در صورتی که ذی‌نفع ‌بیمه‌نامه شخص دیگری غیر از بیمه‌گذار باشد، کسب موافقت ذی‌نفع برای فسخ ‌بیمه‌نامه الزامی است. در صورت فسخ از طرف ‌بیمه‌گر، مراتب باید علاوه بر بیمه‌گذار به طور کتبی به اطلاع ذی‌نفع نیز رسانده شود.

 

فسخ بیمه بدنه هنگام انتقال مالكیت خودرو

 

در صورت انتقال مالکیت خودرو، بیمه‌گذار ‌می‌تواند ‌بیمه‌نامه را فسخ و ‌حق‌‌بیمه مدت باقیمانده ‌بیمه‌نامه خود را از شرکت بیمه دریافت نماید. در صورت عدم فسخ ‌بیمه‌نامه اگر مالک جدید به تعهدات بیمه‌گذار در مقابل ‌بیمه‌گر عمل نماید تعهدات ‌بیمه‌گر در قبال مالک جدید ادامه خواهد یافت.

 

در صورتی که انتقال مالکیت خودرو پس از وقوع حادثه‌‌‌ای باشد که به ‌بیمه‌گر اعلام نشده است، ‌بیمه‌گر هیچ گونه مسئولیتی برای جبران خسارت‌‌های وارده در مقابل مالک جدید نخواهد داشت.

در این پست به توضیح موارد فسخ بیمه بدنه پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
02186024642