وظایف و تعهدات ‌بیمه‌‌گذار در بیمه بدنه 

در این مطلب به وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه بدنه می پردازیم.

1-رعایت اصل حد اعلای حسن نیت

این اصل از شروط اصلی و اساسی تنظیم قرارداد بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار است؛ در هنگام خرید بیمه بدنه، اطلاعات مختلفی توسط بیمه‌گذار به شرکت بیمه ارائه می‌شود، دقت و صداقت در ارائه این اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. بیمه‌گذار باید در هنگام عقد قرارداد بیمه بدنه، کلیه اطلاعاتی که در ارزیابی خطر مورد بیمه تاثیر دارند را در اختیار شرکت بیمه‌گر بگذارد.

 

خودرو شخص بیمه‌گذار پس از بازدید اولیه توسط کارشناس بیمه گر مورد تأیید شرکت بیمه و ارائه گزارش کارشناسی، مجاز به صدور بیمه‌نامه بدنه خودرو می‌باشد.

 

طبق قانون، درصورتی‌ که ‌بیمه‌گذار عمداً از بیان مطلبی که موضوع خطر را تغییر دهد، خودداری نماید  و یا اظهار خلاف واقع نماید، حتی اگر مطلب کتمان‌ شده یا خلاف واقع اظهارشده هیچ‌ گونه  تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد، قرارداد بیمه از تاریخ انعقاد، باطل و بلا اثر خواهد بود و نکته ی مهم این است که در این صورت وجوه پرداختی بیمه‌گذار به وی مسترد نخواهد شد.

 

2پرداخت مبلغ بیمه

قرارداد بیمه بدنه با درخواست بیمه‌گذار و قبول شرکت ‌بیمه‌گر منعقد می‌شود، اما بدیهی است شروع تأمین و اجرای تعهدات ‌بیمه‌گر مشروط به پرداخت ‌حق‌‌بیمه پیش‌بینی شده در ‌بیمه‌نامه می باشد. چنانچه پرداخت ‌حق‌‌بیمه به صورت قسطی باشد و بیمه‌گذار یک یا چند قسط از اقساط ‌حق‌‌بیمه را پرداخت نکند، ‌بیمه‌گر می‌تواند ‌بیمه‌نامه را فسخ کند. چنانچه ‌بیمه‌گر بعد از عدم پرداخت اقساط، به هر دلیلی ‌بیمه‌نامه را فسخ نکرده باشد، در صورت بروز حادثه، پرداخت خسارت تابع شرایط پیش‌بینی ‌شده در ‌بیمه‌نامه خواهد بود.

 

3اعلام تشدید خطر

همانطور که گفتیم ، پوشش‌های فرعی بیمه بدنه، بسته به نوع کاربری خودرو و میزان ریسک پذیری وسیله نقلیه در برابر حوادث، قابل افزایش است؛ اگر در طول مدت بیمه تغییراتی در کیفیت و یا وضعیت کاربری خودرو دارای بیمه بدنه به وجود آید که باعث افزایش احتمال بروز حادثه شود، بیمه‌گذار موظف است این موضوع را به اطلاع ‌بیمه‌گر برساند. اگر شرایط خودرو قبل از وقوع خسارت تغییری داشته باشد، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند ‌حق‌‌بیمه اضافی متناسب با خطر را برای مدت باقیمانده مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت آن توسط ‌بیمه‌‌گذار، بیمه گر می تواند قرارداد بیمه را فسخ نماید. در صورتی که بعد از وقوع خسارت، تغییر شرایط ‌خودرو مشخص شود، شرکت بیمه‌گر ‌می‌تواند خسارت را براساس نسبت ‌حق‌‌بیمه اولیه تعیین شده نسبت به ‌حق‌‌بیمه متناسب با خطر تشدید شده پرداخت کند.

 

4اعلام خسارت

مطابق قانون، ‌بیمه‌گذار موظف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ وقوع حادثه، به یکی از مراکز پرداخت خسارت شرکت ‌بیمه‌گر مراجعه کند و با تکمیل فرم اعلام خسارت، وقوع حادثه را اعلام نماید، یا از طریق پست سفارشی به اطلاع ‌بیمه‌گر برساند. همچنین بیمه‌گذار موظف است مدارک مورد نیاز و سایر اطلاعات مربوط به حادثه و تعیین میزان خسارت را در اختیار ‌بیمه‌گر قراردهد. در صورتی که بیمه‌گذار مدارک مورد نیاز را ارائه نکند، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند ادعای خسارت را رد کند؛ مگر آنکه بیمه‌گذار اثبات کند به دلایل موجه و غیر قابل اجتناب موفق به اطلاع رسانی نشده است.

 

5عدم اظهارات غیر واقعی

هرگاه بیمه‌گذار به قصد تقلب، اطلاعات نادرستی در خصوص خسارت و کیفیت وقوع حادثه به شرکت بیمه ارائه دهد و یا مدارک جعلی ارائه دهد ، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند هیچ‌ گونه خسارتی به ‌بیمه‌گذار پرداخت نکند.

 

6اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت

‌بیمه‌گذار موظف است برای جلوگیری از وقوع حادثه و افزایش خسارت وارده به خودرو و لوازم همراه آن، اقدامات و احتیاط‌‌های لازم را که هرکس عرفاً از مال خود ‌می‌کند به عمل آورد. در صورتی که ثابت شود ‌بیمه‌گذار عمداً از انجام این اقدامات خودداری نموده است، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند به نسبت تاثیر اهمال ‌‌بیمه‌‌گذار، خسارت پرداختی را کاهش دهد.

 

7خودداری از جابه‌جایی خودرو

در صورت بروز حادثه بیمه‌گذار باید از جابجایی وسیله نقلیه جز به حکم مقررات یا دستور مقامات انتظامی خودداری کند.

 

8تعمیر خودرو بدون هماهنگی با شرکت بیمه‌ گر

بیمه‌گذار نباید بدون هماهنگی با سرکت بیمه‌گر و پیش از نهایی شدن مراحل پرداخت خسارت، خودروی خود را تعمیر کند؛ در غیر این صورت، شرکت بیمه می‌تواند روند پرداخت خسارت به وی را با مشکل مواجه سازد.

 

ما در این مطلب به توضیح وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه بدنه پرداختیم.

لطفا دیدگاه خود را راجع به این موضوع به ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
02186024642