بیمه بدنه اتومبیل چه خسارت‌‌هایی را پوشش می‌دهد؟

برای درک بهتر بیمه بدنه خودرو اول باید بدانیم این نوع از بیمه چه خسارت‌‌هایی را پوشش می‌دهد و یا به عبارتی پوشش های اصلی و تکمیلی بیمه بدنه چه مواردی هستند . بر اساس قانون، بیمه بدنه خودرو در حالت عادی، خسارت ناشی از موارد ذیل را تحت پوشش می‌دهد که به عنوان خطرات اصلی ارائه می‌شوند:

• خسارتی که در اثر برخورد موضوع بیمه به یک جسم ثابت یا متحرک و یا برخورد اجسام دیگر به موضوع بیمه و یا واژگونی و سقوط موضوع بیمه باشد و یا چنانچه در حین حرکت ، اجزا و یا محمولات موضوع بیمه به آن برخورد نماید و موجب بروز خسارت شود.
• خسارت در اثر آتش سوزی، صاعقه، انفجار به موضوع بیمه و یا لوازم یدکی اصلی همراه
• سرقت کلی اتومبیل (خسارت ناشی از سرقت کلی خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی یا وسایل اضافی درج‌شده در بیمه‌نامه در حین سرقت)
• خسارتی که در جریان نجات و یا انتقال خودرو خسارت دیده به آن وارد گردد.
• خسارت لاستیک ها و باطری خودرو نیز تا ۵۰ درصد قیمت نو قابل پرداخت می باشد.

خسارت‌های فرعی، پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه

خسارت‌های فرعی تحت پوشش بیمه بدنه نیستند، مگر آنکه با پرداخت هزینه جداگانه و خرید این پوشش‌‌های تکمیلی، ریسک حوادث ناشی از موارد زیر را کاهش دهیم.

خرید پوشش‌‌های تکمیلی برای بیمه بدنه خودرو، می‌تواند خسارت‌‌های زیر را پوشش دهد:
بلایای طبیعی
خسارت‌هایی که در اثر وقوع سیل، زلزله و فوران آتش‌ فشان به خودرو وارد گردد.

 

سرقت درجای کلیه ی قطعات خودرو (سرقت لوازم و قطعات خودرو)

خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات خودرو که به عنوان سرقت جزئی در نظر گرفته می‌شود.
این پوشش به دو صورت قابل ارائه می باشد:
1- سرقت درجای کلیه ی قطعات خودرو: در این حالت بیمه با دریافت حق بیمه اضافی کلیه ی قطعات خودرو را (اعم از فابریک و غیر فابریک) در مقابل سرقت پوشش می دهد.
2- سرقت قطعات انتخابی: در این حالت بیمه گذار قطعاتی را که خودش انتخاب می نماید را بیمه گر پوشش می دهد و در هنگام فقط خسارت قطعه ی انتخاب شده را در صورت سرقت پرداخت می کند.

 

پاشیدن رنگ و اسید و مواد شیمیایی

خسارت‌هایی که بر اثر پاشیده شدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی روی بدنه اتومبیل به وجود می‌آید، با خرید این پوشش پرداخت می شود.

شکست شیشه

شکسته شدن شیشه به تنهایی بدلیل برخورد جسمی خارجی و به دلیل خطرات اصلی(آتش سوزی ، حادثه ،سرقت کلی) تحت پوشش است اما در اثر عاملی مانند شکستن در اثر سرما تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار‌ نمی‌گیرد، اما با پرداخت حق‌بیمه اضافی و خرید این پوشش، خودرو در مقابل خسارت‌های احتمالی بیمه می‌شود.

 

غرامت عدم استفاده در زمان تعمیرات

در صورتی که به دلیل آسیب بر اثر یکی از خطرات اصلی، امکان استفاده از خودرو بیمه‌شده وجود نداشته باشد با خرید این پوشش و پرداخت حق‌بیمه اضافی، روزانه مبلغ مشخصی برای مدت معین به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

درصورتی‌ که بیمه‌گذار به دلیل هر یک از خطرات اصلی به‌ جز سرقت، قادر به استفاده از خودروی خود نباشد، می‌تواند با خرید این پوشش هزینه رفت برای مدت معینی، هزینه روزانه‌ رفت و آمد خود را از شرکت بیمه‌گر دریافت کند. این پوشش مخصوص خودروهای سواری است.

نوسانات بازار

نوسانات بازار نیز در خسارت های فرعی بیمه بدنه قابل پوشش‌ دهی است. در مورد انواع وسائل نقلیه (به استثنای موتورسیکلت) با پرداخت حق بیمه اضافی و خرید پوشش اضافی نوسانات قیمت نیز وجود دارد، به شرط آنکه خودرو در زمان صدور بیمه‌نامه به قیمت واقعی و ارزش روز بیمه شود. در غیر این صورت در زمان رسیدگی به خسارت، مبلغ خسارت به نسبت سرمایه بیمه‌شده به قیمت واقعی روز بازار در زمان صدور بیمه‌نامه مشمول اعمال قاعده نسبی سرمایه می‌گردد.

قاعده نسبی چیست: شرطی در بیمه‌نامه است که متقاضی بیمه را از کم‌ بیمه کردن خودرو نسبت به ارزش واقعی باز می‌دارد. نرخ حق‌بیمه را بیمه‌گر معمولا، با این فرض تعیین می‌کند که مبلغ بیمه پیشنهاد شده برای مال مورد نظر با ارزش واقعی آن مال برابر باشد. اما ‌بیمه‌‌گذاران، با علم به احتمال بسیار اندک وقوع خسارت کلی، معمولا ارزش خود را کمتر از ارزش واقعی اعلام می‌کنند. چون در صورت نپرداختن حق‌بیمه متناسب با ارزش اموال، ساز و کار بیمه درست کار نخواهد کرد. قاعده نسبی در بیمه های اموال اجرا می شود.

 

کشیدن میخ و اشیا مشابه بر روی بدنه خودرو

خسارت‌های ناشی از آسیب به اتومبیل بر اثر کشیدن میخ و سایر اشیا مشابه روی بدنه ، با خرید این پوشش تحت پوشش قرار می گیرد.

خارج از کشور

مطابق قانون، پوشش‌‌های قرارداد بیمه بدنه به صورت پیش‌فرض، مربوط به خسارت‌‌هایی است که در محدوده جغرافیایی کشور رخ می‌دهد. با خرید پوشش تکمیلی خارج از کشور می‌توان از شرکت بیمه گر در قبال خسارت های خارج از کشور خسارت دریافت کرد. خسارت‌های مشمول بیمه‌نامه که در خارج از مرزهای کشور رخ دهند بجز سرقت کلی قابل جبران خواهد بود.

ما در این مطلب به توضیح پوشش های اصلی و تکمیلی بیمه بدنه پرداختیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
02186024642