نحوه تعیین و پرداخت خسارت بیمه بدنه

1نحوه تعیین مقدار خسارت

مقدار خسارت قابل پرداخت توسط شرکت  ‌بیمه‌گر تعیین می‌شود. در اینجا با نحوه محاسبه آن آشنا می شویم. در صورت عدم توافق در مورد میزان خسارت، اگر اختلاف از طریق مذاکره حل و فصل نشد می‌توانند از طریق داوری و یا مراجعه به دادگاه موضوع را حل و فصل نمایند.

خسارت کلی

مبحث خسارت کلی زمانی مطرح می‌شود که خودرو به  طور کلی از بین رفته تلقی شود؛ به این معنی که خودرو به علت حوادث وارده  بیمه به نحوی آسیب ببیند که مجموع هزینه‌های تعمیر  آن و تعویض قسمت‌‌های خسارت دیده آن به همراه هزینه‌‌های نجات از ۷۵ درصد قیمت خودرو در روز حادثه بیشتر باشد، یا حداقل ۶۰ روز پس از سرقت خودرو پیدا نشود.

 

در خسارت کلی ملاک محاسبه خسارت، ارزش معاملاتی خودرو در بازار در روز حادثه و حداکثر تا مبلغ بیمه‌شده خواهد بود. از خسارت کلی، ارزش بازیافتی احتمالی و کسورات مقرر کسر می شود و هزینه متعارف نجات و حمل تا حد مقرر به آن اضافه می‌شود؛ مشروط بر اینکه از کل مبلغ بیمه بیشتر نشود. ارزش بازیافتی خودرو توسط ‌شرکت بیمه‌گر تعیین می گردد. در صورت موافقت نکردن بیمه‌گذار با ارزش تعیین شده، ‌بیمه‌گر پس از تملک خودرو و انتقال سند، خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسورات و اضافه نمودن هزینه‌‌های متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد نمود.

پرداخت خسارت کلی

با پرداخت خسارت کلی، قرارداد بیمه خاتمه ‌می‌یابد و چنانچه مدت قرارداد بیمه بیش از یک سال باشد ‌حق‌‌بیمه سال‌‌های بعد به بیمه‌گذار مسترد می‌شود. قبل از پرداخت خسارت مربوط به سرقت کلی خودرو، سند مالکیت وسیله نقلیه بیمه‌شده باید به ‌بیمه‌گر منتقل گردد. اگر تا یک سال پس از پرداخت خسارت وسیله نقلیه سرقت شده و انتقال مالکیت آن به ‌بیمه‌گر، وسیله نقلیه مذکور پیدا شود ‌بیمه‌گر موظف است آن را با رعایت ‌آیین‌ نامه بازیافت خسارت مصوب شورای عالی بیمه به فروش رساند و سهم بیمه‌گذار از مبلغ بازیافتی را با توجه به درصدی که از خسارت پرداختی کسر کرده است، به وی پرداخت نماید.

خسارت جزئی

خسارت‌هایی که زیر مجموعه تعریف خسارت کلی نگردند، خسارت جزئی محسوب می‌شوند. ملاک تعیین خسارت جزئی، هزینه تعمیر شامل دستمزد و قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و فرانشیز و اضافه کردن هزینه نجات و حمل تا حد مقرر خواهد بود. میزان استهلاک  در بیمه بدنه برای قطعات تعویضی (به جز شیشه‌‌ها و شیشه چراغ‌‌ها که 50درصد ارزش نو آنها پرداخت می شود) از شروع سال پنجم تولید وسیله نقلیه به بعد برای هر سال ۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد خواهد بود.

2مهلت و نحوه پرداخت خسارت بیمه بدنه

 

‌بعد از تأیید میزان خسارت قابل پرداخت و تکمیل مدارک لازم، بیمه‌گر وظیفه دارد حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز خسارت را پرداخت کند. این مدت برای پرداخت خسارت سرقت خودرو ۶۰ روز است که از تاریخ اعلام خسارت به ‌بیمه‌گر شروع و پس از سپری شدن این مدت در صورت پیدا نشدن خودرو، خسارت وارده پرداخت می‌شود.

 

‌بیمه‌گر ‌می‌تواند به جای پرداخت کردن  نقدی خسارت، خودرو را در مدتی که عرفاً کمتر از آن میسر نیست تعمیر کند یا خودرو مشابهی را در عوض آن به تملک بیمه‌گذار درآورد. در هر حالت فرانشیز و استهلاک به عهده بیمه‌گذار خواهد می باشد.

 

قاعده نسبی بیان می کند در صورتی که مبلغ بیمه‌شده کمتر از ارزش موضوع بیمه در روز وقوع حادثه باشد ‌بیمه‌گر فقط به تناسب مبلغ بیمه‌شده با قیمت واقعی آن در روز حادثه مسئول جبران خسارت خواهد بود.

ما در این مطلب به نحوه تعیین و پرداخت خسارت بیمه بدنه پرداختیم.
مسروریم نظرات شما را راجع به این موضوع بدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
02186024642